People: the only thing your competitors can’t copy

Plagiaat; gekopieerde producten, methodes, ‘gestolen’ content, met het opkomen van    de social media en het nog altijd sterk stijgende internet gebruik is dit een steeds groter wordend probleem.

Maar de conclusie die wij trekken is dat Mensen het echte verschil maken. Die zijn niet te kopiëren naar een andere organisatie: maar om zover te komen zijn er wel een aantal voorwaarden die geschapen moeten worden:

1. Ken uw kracht. Zorg dat je jouw mensen echt kent; dat je weet waar hun kracht ligt en waardoor ze gedreven worden. Geld als motivator blijkt uit onderzoek pas op de twaalfde plaats te komen. De winst wordt gerealiseerd door het scheppen van een team en organisatie waarin jouw mensen hun talenten verder uit kunnen bouwen en zo het beste bijdragen aan het bereiken van de organisatiedoelstellingen. Dan blinken ze uit en kunnen ze niet gekopieerd worden.

2. Ga voor hetzelfde doel. Van groot belang is dat de mensen in jouw organisatie de bezieling hebben voor datgene waar de organisatie voor staat! Het verhaal dat achter jouw mensen zit moet aansluiten op het verhaal van jouw organisatie. Daar moeten ze bij willen horen.

3. Elkaar aanvullen. Binnen een team wil je bereiken dat 1 en 1 drie is. Dat jouw mensen met collega’s werken die elkaar aanvullen en elkaar versterken. En dat ze elkaar niet tegenwerken. Te vaak worden mensen alleen maar in een projectgroep gezet omdat ze een bepaalde functie hebben. Dat is een gemiste kans.

4. Energie geven. Het faciliteren van jouw mensen om goed werk te leveren zit naast het beschikken over de juiste spullen ook in het mogen werken met de mensen die ze energie geven.

5. Er moet gelachen worden. En als laatste in dit rijtje; geef de ruimte om te lachen; wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat werknemers die iedere dag in ieder geval één keer lachen productiever, energieker en inspirerender zijn.

Dan is de kans veel minder groot dat de concurrentie een product of een dienst kopieert. De unieke kwaliteit wordt tenslotte bepaald door de combinatie van de mensen en de organisatie. Ergens anders hetzelfde doen geeft niet op voorhand hetzelfde resultaat op een nieuwe plek. Want; de optelsom van mensen maakt de organisatie uniek!
Heb je hier ook een mening over? Wil je hierover ‘Het Gesprek’ aangaan? Reageer!

Maurits de Koning

Comformation

 

 

 

 

Zoeken