Een bedrijf dat zijn werknemers niet mag ontslaan!

Laatst las ik een artikel waaruit blijkt dat Next Jump zijn werknemers niet mag ontslaan.

Ik werd door het bericht geprikkeld en las meer over de achtergronden
In hun missie hebben ze opgenomen dat ze een betere wereld willen creëren voor hun klanten én hun eigen werknemers.

Wat doen ze met werknemers die niet goed functioneren? Die worden geholpen om het beter te doen in hun huidige baan, of ze worden geholpen een andere baan te vinden binnen het bedrijf. En mensen die echt niet passen kiezen er uiteindelijk zelf voor om het bedrijf te verlaten.

Hebben ze dat altijd zo gedaan? Nee, dat niet. Maar sinds medewerkers niet meer ontslagen mogen worden, zien ze de volgende aantoonbare resultaten en verschillen: het percentage medewerkers dat blij was met de eigen baan steeg van 20% naar 90%! En het aantal medewerkers dat per jaar van werkgever veranderde ging van 40% naar 0. Misschien is dit in moeilijke economische tijden niet wat je wilt, maar het eindeffect zou zomaar kunnen zijn dat je hierdoor in positieve zin het verschil kunt maken ten opzichte van de concurrentie, en daardoor niet hoeft in te krimpen.

Waarom had dit zo’n positief effect?
Medewerkers bleken zich in de evaluaties en beoordelingen veel opener op te stellen. Er was immers geen bedreiging meer voor hun baan. Daardoor ontstond er een open dialoog. Mogelijke problemen die speelden werden openlijk besproken evenals de oplossingen die daarvoor te vinden zijn.

Als neveneffect leidt deze aanpak er toe dat de medewerkers op die plekken in de organisatie komen waar ze de meeste toegevoegde waarde leveren. Ze doen wat ze het liefste doen en waar ze het best in zijn.
Als je jouw medewerkers ook nog goed ondersteunt in het uitnutten van hun eigen talenten en kracht, komt de organisatie  helemaal in een stroomversnelling.

Een ander neveneffect kan zijn dat door de ‘no-fire’ strategie veel preciezer gekeken wordt naar wie er wel en niet wordt aangenomen.
Er wordt verder gekeken dan alleen naar wat iemand al heeft gedaan, naar meer dan een aantal competenties en vaardigheden. In de selectiegesprekken worden ook andere onderdelen belangrijk. Er wordt meer ingegaan op waar iemand voor staat en waar zijn of haar hart sneller van gaat kloppen.

Bovenal voorkomt deze manier van werken dat mensen vanuit angst opereren en de manager naar de mond praten vanuit een verkeerd soort lijfs- en baanbehoud.

Kortom, door zo’n maatregel kan het hele bedrijf beter gaan functioneren.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Laat het weten!

Reacties kunnen hieronder of via de mail maurits@comformation.nl

Hierbij de link van Next Jump: http://www.nextjump.com/ en het artikel waarin ik het ben tegen gekomen: http://deliveringhappinessatwork.com/a-company-that-fires-no-one/

Zoeken